Spilleautomater

Verdens første internettcasino dukket opp i 1994. Men spilleopplevelsen var temmelig fattigslig, sammenlignet med dagens tilbud. Svært få spill, kompliserte pengeoverføringer og spilleautomater som måtte lastes ned til pc-en gjorde nettcasinospill til en komplisert affære. Siden den gang har nettspillbransjen vært gjenstand for en enorm utvikling. Både teknologi, spillutvalg og spillevennlighet har gjennomgått en rivende utvikling.

Den største endringen har skjedd blant spilleautomatene. Her har utviklingen vært imponerende. Både når det gjelder antallet. Og kvaliteten. For dagens digitale slotmaskiner er en fryd å spille på. Og utvalget er enormt. Det finnes mange tusen spill å velge blant.

Fra nedlasting til HTML5

I «gamle dager» måtte spillerne laste ned spilleautomatene til pc-ene sine. I dag er maskinene godt integrert i nettcasinoenes nettsider eller apper, og ofte bygget på HTML5-teknologi. Det siste sørger for at automatene fungerer knirkefritt over alt, uansett hvilken plattform du spiller på.

Flere aktører

Besøker du mer enn ett internettcasino, ser du et mønster: De samme spilleautomatene dukker opp «over alt». Dette skyldes at online casinovirksomhet ofte er et topartssamarbeid.

Den første aktøren er automatuvikleren. Den som lager spillene. Microgaming, som påstår de laget verdens første nettcasino i 1994, er en slik utvikler. Det samme er NetEnt og Yggdrasil, som både har norske og svenske eierinteresser. Utviklerne lager digitale spilleautomater, slik som «Starburst», «Gonzo’s Quest» og «Asgardian Stones». Når de har utviklet et spill, leier de det ut til …

… Casinoeierne. Det er disse som lager nettsidene og appene. Eierne bygger «huset», med alt av tilbehør, slik som betalingsløsninger og kundeservice. Deretter leier de slotmaskinene av utviklerne og plasserer dem på det digitale casinogulvet. Dette er en svært utbredt praksis og årsaken til at du ser de samme automatene hos de fleste casinoene.

De største nettcasinoene går et skritt lenger for å skille seg ut. Jo, de har de samme spillene som alle andre. Men de utvikler også egne automater. Slotmaskiner som de er alene om å tilby.

Med eller uten Jackpot

Når du besøker et nettcasino vil du se at noen automater har Jackpoter. Pottene er på alt fra noen få tusenlapper til mange titalls millioner kroner. Grovt forenklet kan man dele Jackpot-automatene i fire grupper: De to første gruppene er progressive og ikke-progressive Jackpots.

Progressive Jackpoter vokser i takt med spillernes innsatser. Så lenger ingen vinner Jackpoten, går en andel av det spillerne spiller for, med til å øke størrelsen på potten. På automater som ikke har progressive Jackpoter, består potten av et fast beløp.

I tillegg deles spillene inn i lokale og sentral Jackpoter. På Jackpot-maskiner i den første gruppen, altså den lokale, er det casinoet selv som betaler ut pengene. I sentraliserte (og progressive) Jackpoter, er det spill-leverandøren, for eksempel NetEnt, som er ansvarlig for utbetalingen. Ettersom leverandøren får inn penger fra mange casinoer, kan pottene bli svært store. Ofte mange titalls millioner kroner. I 2015 vant, for eksempel, britiske Jon Heywood nesten 180 millioner kroner i Jackpoten på «Mega Moolah» i nettcasinoet Betway.

Strategier?

Noen vil ha deg til å tro at du kan øke vinnersjansene på casinoenes spilleautomater ved å bruke ulike strategier. Disse samme «noen» vil også prøve å selge deg bøker eller videoer som avslører «strategiene». Sannheten er at det finnes få (om i det hele tatt noen) taktikker som øker vinnersjansene dine. For casinoenes spilleautomater bygger på tilfeldighetsprinsippet. Det er flaks som avgjør om du vinner eller ikke.

De eneste triksene, som fungerer til en viss grad, handler om hvordan du disponerer pengene dine. Hvor mye du satser i hvert spinn. Og til hvilken myntverdi. Flere eksperter anbefaler at de fleste spillere satser så lite som mulig, med en så lav myntverdi som mulig, på hvert enkelt spinn. Dermed er man med i spillet lenger. Alt annet ved automatene er overlatt til tilfeldighetene.

Rettferdige slumptall

Alle spilleautomater på nett drives av en programvare. En viktig del av programvaren er en såkalt slumptall-generator. Den produserer tilfeldige tall, helt uten påvirkning fra ytre faktorer (les mennesker). Det er resultatet av denne generatorens tilfeldige valg av tall som avgjør hvordan det går med spinnene dine på casinoautomatene. Dermed er det umulig å sette en odds på utfallet. Det er flaks og tilfeldigheter som avgjør. Slumptall-generatorene sjekkes forøvrig av myndighetene som deler ut lisenser til casinoene.

Og dette er grunnen til at du skal ignorere alle påstander om at vinnersjansen reduseres like etter en stor gevinst, at jo lenger tapsrekken er, desto større blir vinnersjansen, eller at casinoene tukler med automatene, og så videre.

En viktig ledetråd

I filmen «Ocean’s Eleven» sier Danny Ocean (spilt av George Clooney) «The house always wins». Hadde det ikke vært sånn, ville nettcasinoene gått konkurs temmelig raskt. På casinolingo heter det «House Edge», eller «husets overtak» om du vil. Dette forteller hvor stor sjanse det er for at casinoet vinner spillernes penger. På spilleautomater ligger casinoets overtak ofte et sted mellom 2% og 10%. Jo høyere prosentsatsen er, desto større overtak har casinoet. Når en automat gir casinoet et overtak på 3%, og du satser 100,- kroner, må du belage deg på å tape 3,- kroner. I snitt

Et annet begrep er «Return To Player» (RTP), eller «tilbake til spilleren». Begrepet etterfølges av et prosenttall. Tallet angir hvor stor sjansen er for at spilleren får tilbake pengene sine på de ulike spillene og er egentlig det omvendte av husets overtak. Hvis en automat har en RTP på 96%, får du, i teorien, tilbake 96,- kroner når du satser 100,-. I snitt.

Du kan bruke RTP eller «House Edge» til å avgjøre om det er verdt å spille på en automat. Jo høyere RTP eller lavere «House Edge», desto bedre.